blog

Göran Segeholm guidar på Fotografiska

På Fotografiskas första plan visas Time and Again: Photography from the Walther Collection. Göran tar oss runt i detta femtonminutersklipp och visar några smakprov på utställningen. Måste erkänna att det gav mersmak. Gillar Göran och det är väl värt att se som en aptitretare innan man går till Fotografiska och tar in bilderna själv på nära håll. Utställningen pågår till den 15 maj så passa på att gå medan den hänger.

Missa inte heller Duane Michels bildserie, vore kul om Fotografiska tar hem en utställning med honom, han är en av mina favoritfotografer.

Hur som helst så rör det sig om 800 bilder så du lär ju hitta din favorit. Förutom italienska Martina Bacigalupo (1978, Italien) som jag nämner under videoklippet så har ni dessa fotografer framför er.

Dieter Appelt (1935, Tyskland), Nobuyoshi Araki (1940, Japan), Richard Avedon (1923–2004, USA), Sammy Baloji (1978, Kongo-Kinshasa), Bernd and Hilla Becher (Bernd Becher, 1931–2007, Tyskland; Hilla Becher, 1931, Tyskland), Karl Blossfeldt (1865-1932, Tyskland), Song Dong (1966, Kina), Rotimi Fani-Kayode (1955, Nigeria), Jürgen Klauke (1943, Tyskland), Samuel Fosso (1962, Kamerun), David Goldblatt (1930, Sydafrika), Zhang Huan (1965, Kina), Seydou Keïta (1921–2001, Mali), Hiroh Kikai (1945, Japan), Yoshikazu Suzuki and Shohachi Kimura (Suzuki, -, Japan; Kimura, 1893–1958, Japan), Arwed Messmer (1964, Tyskland), Duane Michals (1932, USA), Daido Moriyama (1938, Japan), Zanele Muholi (1972, Sydafrika), Eadweard Muybridge (1830–1904, Storbritannien), J.D. Okhai Ojeikere (1930, Nigeria), Ed Ruscha (1937, USA), August Sander (1876–1964, Tyskland), Stephen Shore (1947, USA), Malick Sidibé (1935, Mali), Song Dong (1966, Kina), Thomas Struth (1954, Tyskland), Guy Tillim (1962, Sydafrika), Ai Weiwei (1957, Kina), Huang Yan (1966, Kina), Luo Yongjin (1960, Kina), Kohei Yoshiyuki (1946, Japan), Okänd fotograf

Göran Segeholm om The Walther Collection

I morgon börjar arbetsveckan, varför inte passa på att uppleva lite historia i fotografins tecken innan dess? Fotografiska Akademins huvudlärare Göran Segeholm guidar dig genom Time and Again: Photography from The Walther Collection, som visar bilder från fotografins vagga till idag.

Publicerat av Fotografiska den 28 mars 2016

Det jag fastnade mest för var porträtten av ett folk, där ansiktena är bortklippta. Det låter hemskt men det har sin förklaring. Det är nämligen så att italienska fotojournalisten Martina Bacigalupo befann sig i Uganda på uppdrag och gick in i en fotostudio i Gulu för att låna ström. Där hittade hon ett foto där det enda som saknades var den fyrkantiga delen i passfotostorlek runt huvudet på den porträtterade. En man som såg hennes intresse sa att han hade fler såna bilder i sin studio. Så Obdal Denis tog henne till Gulu Real Art Studio och förklarade att id-kortskameran tog fyra bilder och när kunderna bara efterfrågade en bild så var det lättare att ta en helkroppsbild och klippa ut ansiktet till id-fotot. Martina såg ett värde i bilderna och Obdal lovade att spara de han tog. Och just nu hänger ett tjugotal på en av Fotografiskas väggar, minns inte exakt hur många de var, men det var ganska många.
Avsaknaden av ansiktena gör att vi inte kan låta blicken söka ögonen utan vi måste utforska andra detaljer i bilderna. Och kanske också stillsamt fundera över den vita tomheten som är den gemensamma nämnaren för alla bilder.